Pilinszky János: Dél

Pilinszky János: Dél
Örökkétartó pillanat! / Vad szívverésem alig győzi csöndjét, / csak nagysokára, akkor is alig / rebben egyet a meglepett öröklét. / Majd újra vár, latolva mozdulatlan, / vadállati figyelme ezt meg azt, / majd az egészet egyből átkutatja, / nyugalmával hol itt, hol ott nyomaszt. / Egy házat próbál végre messze-messze, / méternyire a semmiség előtt / megvillogtatja. Eltökélten aztán, / hirtelen rá egy egész sor tetőt! / Közeledik, jön, jön a ragyogás / egy óriási közérzet egében – / Céltalanul fölvesz egy kavicsot, / és félrenéz a hajdani szemérem. / Mi látnivaló akad is azon, / hogy megérkezik valahol a nap, / és ellep, mint a vér, a melege, / hogy odatartott nyakszirtemre csap – / Emelkedik az elragadtatás! / Várakozom. Növekvő fényességben / köztem, s egy távol nádas rajza közt / mutál vékonyka földi jelenlétem.

2016. június 27., hétfő

Egy kérdés, amit a globalizáció segített megválaszolni


Budapesten a reptéren volt még negyed óra, hogy kinyissák a kaput, és besétálhassunk a repülőgéphez. Meglátogattam már a mosdót, vettem vizet, mivel üssem el az időt? A fiút, aki száz százalék, hogy a nagy Ő, a csomagokkal a váróteremben hagytam, és bekukkantottam egy-két üzletbe. A Victoria's Secret boltjából dőlt kifelé az illat, vaníliát, barackvirágot, orchideát egyaránt beleéreztem, tömény volt, megcsapta az orrom; a bolt felé vettem az irányt. Hálószoba hangulatú megvilágítás, ciklámen táskák, arany színű parfümök, csipkés szélű bugyik. Szép darabok voltak, bíbor, türkiz, fűzöld színben pompáztak, csíkosak, pöttyösek egyaránt, meg is tapintottam őket, a kezembe simult az anyag. Biztosan műszálból, gondoltam, és ott is hagytam a boltot, mert eljött az idő, elindulni a géphez.

Aztán csak eszembe jutott: mi van, ha nem műszálból készültek azok a bugyik, hanem mondjuk szaténból? Igazán megnézhettem volna a címkét… befészkelte magát a fejembe a kíváncsiság, milyen anyaggal dolgoznak darabonként húsz euróért. S ahogy Lisszabonban kifelé haladtunk a reptérről a terminál épületén át, odavirított felém a Victoria's Secret cégére. Bementem juszt is; hasonló illat, ugyanolyan szabásminták, talán csak a bugyik színe volt más, bár a pöttyös és csíkos design itt is élt. Siklott a kezemen az anyag; megnéztem a címkét, tényleg műszálból varrták, ha jól láttam a feliratot, valahol Indiában.

 Lisszabon és a Tejo folyó torkolatának látképe a repülőgépről

2 megjegyzés:

  1. Én már nem találok olyan címkét, amit nyugaton készítettek volna... :-(
    Felénk most kezd ébredezni egy-egy ág, akik felvették a harcot "ezzel" a globalizációval.

    Nagyon szép a látkép!!!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen, az "ellenállás" alighanem erősödik majd, reméljük :). Bár végső soron az egyén dönt, kitől vesz és mit, és szerintem ezen a téren a legnehezebb változást elérni... a belekényelmesedettségen.

      Törlés